سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آشپزی
[ و او را از خیر پرسیدند فرمود : ] خیر آن نیست که مال و فرزندت بسیار شود ، بلکه خیر آن است که دانشت فراوان گردد و بردبارى‏ات بزرگمقدار ، و بر مردمان سرافرازى کنى به پرستش پروردگار . پس اگر کارى نیک کردى خدا را سپاس گویى و اگر گناه ورزیدى از او آمرزش جویى ، و در دنیا خیرى نبود جز دو کس را : یکى آن که گناهانى ورزید و به توبه آن گناهان را در رسید ، و دیگرى آن که در کارهاى نیکو شتابید . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

یکشنبه 98 اردیبهشت 8  12:38 عصر

نورپردازی اتاق خواب را چطور طراحی کنیم  


 

  • نورپردازی اتاق خواب را چطور طراحی کنیم

    پس از یک روز کاری، باید در خانه جایی باشد که بتوانید روی تختی گرم و نرم دراز بکشید یا روی یک مبل راحت استراحت کنید و اضطراب روز را پشت سر بگذارید. اما امروزه اتاق خواب یک اتاق چند منظوره است و ایجاد کردن چنین فضایی کمی مشکل شده است. با کوچک شدن خانه‌ها، اتاق خواب کاربردهای جدیدی پیدا کرده است. حالا اتاق خواب به‌جای این‌که اتاقی با یک تخت باشد، جایی برای کار کردن و مطالعه کردن هم دارد به همین دلیل، نورپردازی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب نقش مهمی پیدا کرده است. نورپردازی اتاق خواب‌های امروزی شاید کمی پیچیده باشد، اما اگر این کار را مرحله به مرحله انجام دهید، ساده‌تر می‌شود. 

    به نوع نورپردازی که می‌خواهید و نیاز دارید فکر کنید

    وجود لامپ کنار تخت، یکی از نکاتی است که باید در نورپردازی اتاق خواب مد نظر قرار دهید. لامپ‌های رومیزی و ایستاده می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای کنار تخت باشند و تعادل و تقارن را در دکوراسیون اتاق ایجاد می‌کنند. البته اگر میز پاتختی ندارید، می‌توانید از لامپ‌های آویز هم استفاده کنید. استفاده از دیمر در اتاق خواب را فراموش نکنید. وجود دیمر این امکان را به شما می‌دهد که میزان نور اتاق را برای موقعیت‌های مختلف، تغییر دهید. لامپ‌های دیواری هم برای روشن کردن نقاطی از اتاق که لامپ‌های آویز و سقفی توانایی روشن‌کردن‌شان را ندارند، انتخاب مناسبی هستند. 

    به کاربرد نورپردازی دقت کنید

    جای قرار دادن لامپ‌ها را مشخص کنید. مطمئن شوید نزدیک جای مورد نظر پریز برق وجود دارد، تا مجبور نشوید از اول سیم‌کشی کنید. اگر جای لامپ را بدانید، می‌توانید در مورد اندازه‌ی آن نیز تصمیم بگیرید. می‌خواهید نور لامپ متمرکز باشد؟ می‌خواهید نور لامپ گسترده باشد؟ انواع نورپردازی برای هر جای اتاق خواب مناسب نیستند. ارتفاع لامپ‌های کنار تخت باید دقیق باشد. وقتی روی تخت می‌نشینید، نور لامپ کنار تخت باید روی کتابی که می‌خوانید باشد، نه در چشمان‌تان. گزینه‌ی دیگر برای کنار تخت، لامپ‌های مطالعه‌ی دسته دار هستند که قابلیت تنظیم هم دارند. 


    به میزان نور در قسمت‌های مختلف اتاق فکر کنید

    در بسیاری از خانه‌ها، اتاق خواب به جایی برای استراحت کردن، تلویزیون تماشا کردن، کتاب خواندن، ورزش کردن و کار کردن تبدیل شده است. این یعنی نورپردازی اتاق باید چند لایه باشد تا انجام کارهای مختلف در آن ممکن شود. اگر در اتاق خواب میز کار دارید، حتما یک لامپ ایستاده، دیواری یا رومیزی برای آن در نظر بگیرید که هنگام کار کردن نور کافی داشته باشید. 

    لامپ‌های آویز و سقفی نورپردازی فراگیری ایجاد می‌کنند. اما استفاده کردن از آن‌ها جلوی آینه، نور کافی برای آرایش کردن را فراهم می‌کند. در کل، نور اتاق خواب نباید زیاد باشد و در عین حال، باید در حدی باشد که بتوانید کارهای‌‌ روزمره‌ی‌تان را انجام دهید. یادتان باشد که نور طبیعی را مد نظر قرار دهید. اتاق در ساعات مختلف روز چقدر نور خواهد داشت؟ بیشترین زمان را چه وقتی از روز در اتاق خواب می‌گذرانید و چه کار می‌کنید؟ در آن زمان نور طبیعی چقدر است؟

    به سبک دکوراسیون اتاق فکر کنید

    نورپردازی بخش مهمی از دکوراسیون اتاق است. سبک دکوراسیون مورد نظرتان را مشخص کنید و آن را در نورپردازی هم مد نظر قرار دهید. در دکوراسیون داخلی باید جریان وجود داشته باشد. یادتان باشد که اتاق خواب باید برای شما آرامش به ارمغان بیاورد و در عین حال، نشان دهنده‌ی شخصیت شما نیز باشد. نورپردازی در این مسئله نقش مهمی دارد. هم‌چنین باید در خصوص انتخاب رنگ‌های دکوراسیون اتاق خواب دقت کافی را داشته باشید چون نورپردازی اتاق روی رنگ‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد. اتاق‌هایی که در دکوراسیون آن‌ها از رنگ‌های روشن زیادی استفاده شده، نسبت به اتاق‌هایی که بیشتر با رنگ‌های تیره طراحی شده‌اند به نور کمتری نیاز دارند. البته باید نور طبیعی را نیز مد نظر قرار دهید. 

    حتما برای جای کلید‌های لامپ‌ها برنامه ریزی کنید. باید آن‌ها را جایی نصب کنید که دسترسی به آن‌ها ساده باشد. مطمئن شوید کلید لامپ کنار تخت جایی باشد که در تاریکی هم بتوانید آن را پیدا کنید. 


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
دوشنبه 103 اردیبهشت 31
امروز:   55 بازدید
دیروز:   7  بازدید
فهرست
آشنایی با من
لوگوی خودم
آشپزی
اوقات شرعی
لینک دوستان

آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com