سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آشپزی
روزى را با دادن صدقه فرود آرید . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

دوشنبه 98 اردیبهشت 16  1:33 عصر

اندر احوالات عاشقانه ی خانم بازیگر/ عکس


 


 

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

یکشنبه 98 اردیبهشت 15  3:8 عصر

پیش‌بینی بازار مسکن، ارز و سکه در سال جاری


 

  • پیش‌بینی بازار مسکن، ارز و سکه در سال جاری
     ،

    محمد فطانت در همایش تحلیل بازار سرمایه و نقش آن در رونق تولید که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، درباره بازار سرمایه، اظهار کرد: مایه اقتدار هر کشوری این بوده که بتواند تجهیز منابع را برای سرمایه‌گذاری انجام دهد و منابع را برای جهت دادن به رونق تولید و اقتصاد به سرانجام برساند.

    وی ادامه داد: امروزه منابع مالی بسیار مهم است و اجرای ایده‌ها از طریق جمع کردن پول‌های خرد و ریز از آحاد ملت در صحنه داخلی و خارجی کشورها میسر می‌شود.

    مشاور وزیر اقتصاد و دارایی افزود: یکی از ابزارهای مهم کشورهای توسعه یافته و دارای اقتدار بالا این بوده که توانستند پول‌های ریز مردم را جمع کنند و در جهت پروژه‌های اقتصادی صرف کنند. اینکه ما بتوانیم منابع خود را با هزینه و امکانات کم تجهیز کنیم مساله بسیار با اهمیتی است.

    فطانت با بیان اینکه اهمیت تجهیز منابع و جمع کردن پول‌های خرد برای تشکیل سرمایه برابر با اقتدار ملی است، بیان کرد: بازار سرمایه در ایران دارای سه نکته است که می‌توان به نکته اول که حضور جوانان خلاق در این بازار است، اشاره کرد. این جوانان تمامی نوآوری‌های دنیا را بومی و در صحنه عمل استفاده کنند.

    وی عنوان کرد: بازار سرمایه حلقه مفقوده اقتصاد ما بوده و شفافیتی که در بازار سرمایه وجود دارد، مثال زدنی است. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور را از مشکلات کنونی برهانیم باید میل به سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سرمایه را در آحاد مردم ترویج کنیم.

    مشاور وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بازار سرمایه تطبیق کاملی با موازین شرعی دارد، تصریح کرد: ما از شفافیت خاصی در بازار سرمایه برخوردار هستیم و این امر به ما انگیزه می‌دهد که در این راستا تلاش کنیم. برای اینکه تعمیق بازار سرمایه صورت گیرد، باید دانش ما در بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

    فطانت بیان کرد: رونق تولید، تجهیز منابع و تأمین مالی زمانی از طریق بازار سرمایه زمانی صورت می‌گیرد که شرکت‌ها نسبت به آن آشنایی کامل پیدا کند.

    وی با بیان اینکه ایجاد یک مؤسسه مهارت در جهت بازار سرمایه نوید بسیار خوبی است، اضافه کرد: بعد از بحران مالی سال 2008 ادبیات مالی ما تغییر پیدا کرد، طی ریشه‌یابی صورت گرفته ادبیات ما با منطق بازار سرمایه بسیار نزدیک شده است.

    مشاور وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: آموزش سرمایه‌گذاری، شناخت بازار سرمایه و تأمین مالی و… می‌تواند از عواملی باشد که دانشگاه آزاد اسلامی باید بر روی آن تمرکز پیدا کند تا بازار سرمایه ما از جایگاه فعلی خود ارتقا پیدا کند.

    فطانت با بیان اینکه در حال حاضر بازار سرمایه با التهابات روبرو است، گفت: طبیعتاً آنچه به عنوان بحران و التهابات در بازار سرمایه از آن صحبت می‌کنیم فراتر از آن است که در اقتصاد کلان می‌بینیم.

    وی در خصوص چالش‌های موجود در التهابات بازار سرمایه، بیان کرد: این بخش شامل تأثیر شاخص‌های کلان اقتصادی، تصمیمات خلق‌الساعه، دولتی بودن اقتصاد مقررات و الزاماتی که مقررات را ایجاد می‌کند می‌شود، همچنین هماهنگ نبودن دستگاه‌های ناظر در کشور چالش مهمی است.

    رونق در بخش مسکن ارزان‌قیمت

    مشاور وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت دکتر روحانی رقم نقدینگی در کشور 500 هزار میلیارد تومان بود که امروزه این عدد 1,700 میلیارد تومان است. این طغیان نقدینگی به هر سمت و سویی که می‌رفت به آتش می‌کشید.

    فطانت ادامه داد: باید منابع خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم و در این راستا افراد را تشویق کنیم، نقدینگی در واقع عامل و علت مشکلاتی است که امروز با آن روبرو هستیم.

    فطانت ضمن پیش‌بینی بازار سرمایه در سال جاری، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این سال به جز شهرهای بزرگ مانند تهران بخش مسکن نوسانات زیادی نخواهد داشت. اگر در واقع مسکن را به دو بخش ارزان قیمت و گران قیمت تقسیم کنیم در بخش مسکن ارزان قیمت رونق وجود خواهد داشت.

    تجربه ارزی پارسال تکرار نمی‌شود

    وی در خصوص بازار ارز در سال جاری، بیان کرد: تجربه افزایش چند برابری مانند سال‌های 67 و 97 تکرار نمی‌شود. کماکان بازار ارز التهابات دارد و ما در این بخش شاهد نوسان خواهیم بود؛ اما پیش‌بینی نمی‌شود که نوسانات در حد سال گذشته باشد.

    حباب سکه می‌ماند

    مشاور وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص وضعیت بازار سکه در سال جاری نیز اظهار کرد: کماکان سکه حباب خواهد داشت؛ زیرا میل به سرمایه‌گذاری از طریق سکه افزایش پیدا کرده و عدد سکه با حباب روبرو بوده و این امر ادامه دارد.

    شرکت‌های صادرات محور از پربازده‌ترین سهام‌ها خواهند بود

    فطانت در خصوص بازار بورس نیز اضافه کرد: شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که تحت تأثیر مثبت نرخ ارز قرار دارند از پربازده‌ترین سهام‌ها خواهند بود.

    وی با بیان اینکه عمده سودی که در شرکت‌های بورسی ما رخ می‌دهد از جانب بخش تأثیر ارز و تورم است، ادامه داد: این امر دارایی‌های آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و از لحاظ قدر مطلق سود از جهت تورم عدد بالایی را نشان خواهد داد.

    حدود 85 درصد اوراق نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری است

    در ادامه این همایش نیز علی سعیدی - معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس - افزود: در حال حاضر رونق تولید بدون رونق بازار سرمایه معنا و مفهومی ندارد.

    وی در خصوص امنیت سرمایه‌گذاری برای عموم مردم، تصریح کرد: این بخش شامل نیاز به اطلاعات کامل و مقدار ریسک و سود متناسب با ریسک می‌شود.

    معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص ابزارهای مهم مدیریت دارایی، خاطرنشان کرد: این بخش نیز شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و قراردادهای بسته گردانی است.

    سعیدی در خصوص نهادهای ارائه دهنده این خدمات نیز، عنوان کرد: این بخش شامل شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌های تأمین سرمایه، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری دارای مجوز سبدگردانی و شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز سبد گردانی می‌شود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر 164 صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد که 75 مورد آن با درآمد ثابت هستند، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سویی ابزاری برای مدیریت دارایی برای عموم سرمایه‌گذاران هستند و از طرفی دیگر منابع خود را صرف سرمایه‌گذاری در انواع اوراق می‌کنند.

    معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس مقررات باید حداقل 50 درصد از منابع خود را در سهام و اوراق تأمین مالی سرمایه‌گذاری کنند و در حال حاضر حدود 85 درصد اوراق نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.


 

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

شنبه 98 اردیبهشت 14  11:20 صبح

عاقبت دردناک فراموشی خدا در زندگی


 

  • عاقبت دردناک فراموشی خدا در زندگی
     ،

    فراموش کردن پروردگار و کوتاهی در ذکر و یاد او از جمله  بدترین نوع نسیان محسوب می شود که شاید بتوان گفت سبب خانه خرابی هر فردی می شود و اکثر مسلمانان سعی می کنند تا گرفتار چنین شرایطی نشوند. اما به راستی چطور انسان خدا را از یاد می برد و چه عاقبتی در انتظار اوست؟!

    امروز اقدام به جمع آوری مطالبی پیرامون این موضوع کرده ایم که پیشنهاد می کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

    فراموشی چیست؟

    اختلال حافظه که همراه با اختلالات چشمگیر کارکرد‌های شناختی نباشد را می توان اختلال فراموشی دانست که ویژگی اصلی آن مختل بودن حافظه است که سبب افت کارایی شغلی فرد می‌شود.

    البته، باید توجه داشت که اگر فراموشی همراه با اختلال بارز هوشیاری باشد، تشخیص دلیروم مطرح می‌شود و چنانچه کارکرد‌های شناختی فرد به تدریج مختل شود، تشخیص دمانس باید در اولویت قرار گیرد.

    خدافراموشی چیست؟

    فراموش کردن خدای متعال، بدترین نوع نسیان محسوب می شود که این قسم از فراموشی از خطرناکترین انواع فراموشی به شمار می‌آید؛ چرا که که سر منشأ همه گرفتاری‌ها و سقوط در تباهی‌هاست.

    این چنین انسانی که به خدای متعال باور و توجهی ندارد برای نیل به خواسته‌های شیطانی و شهوانی خود به هر کار دست خواهد زد.

    علل فراموشی خدا

    شیطان یکی از عوامل موثر در فراموشی خدا است. در این باره در قرآن آمده است: "شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آن‌ها برده آنان حزب شیطانند! بدانید حزب شیطان زیانکارانند! "‌، تمام تلاش شیطان این است که سرمایه خدا خواهی را از انسان بگیرد و اگر کسی این سرمایه را باخت، خودش را از یاد می‌برد.

     تعلق به دنیا عامل مهمی در فراموش کردن خداوند است؛ چرا که با جاذبه‌ها و زرق وبرق هایش موجبات دل بستگی افراد را فراهم می‌سازد به همین جهت حضرت علی (ع) فرمودند:" به آنچه نزد خدا است جز با بریدن از دنیا نمی‌توان رسید. "

    گناه و نافرمانی پروردگار متعال همچون پرده‌ای است که بین انسان و خدا آویخته می‌شود و موجب می‌شود انسان خدا و مبدأ هستی خویش را فراموش کرده از او غافل گردد. چنانکه از امام رضا (ع) نقل شده است که آن حضرت در جواب مردی که سؤال کرد چرا خدا در پرده است؟ فرمود: به خاطر گناه زیادی که اشخاص مرتکب می‌شوند.

    در مقابل ما وظیفه داریم ذکر و یاد خدا را همواره در دل خود و دیگر افراد جامعه زنده نگه داریم.

    همانطور که خداوند می‌فرماید: "همان‌ها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آن گاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می ‌کنند. "

    زنده کردن یاد خدا به هر نحو ممکن است و لازم نیست که حتما به نحو خاصی باشد، ولی با وجود این در دین برای زنده کردن یاد خدا اسباب و روش‌های خاصی نیز معرفی شده است از جمله:

     نماز، قرآن می‌فرماید: "و نماز را برای یاد من بپا دار. "

     ارتباط و تماس با قرآن، خداوند می‌فرماید: "این‌ها را که بر تو می‌خوانیم، از نشانه ‌های حقّانیّت تو است، و یادآوری حکیمانه است".

    تفکر در آسمان‌ها و زمین (آیات الهی)، قرآن می‌فرماید: "در اسرار آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌ اندیشند (و می‌گویند) بارالهی! این‌ها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! "

    توجه به صفات الهی، خداوند می‌فرماید:"مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست! خداوند بی ‌نیاز و داناست! " و، چون خدا در همه جا حضور دارد، پس هر کجا رو آری، خدا در آنجا حاضر است. نتیجه اینکه مواظب خود باش تا حرمت نگه داری.

    عاقبت فراموشی خدا در زندگی

    سنت استدراج

    [انعام/44](آری) هنگامی که (اندرز‌ها سودی نبخشید، و) آنچه را به آن‌ها یادآوری شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمتها) را به روی آن‌ها گشودیم تا (کاملا) خوشحال شدند (و دل به آن بستند) ناگهان آن‌ها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) در این هنگام، همگی مأیوس شدند (و درهای امید به روی آن‌ها بسته شد).

    زندگی سخت و غیر قابل تحمل

    یکی از پیامد‌های فراموشی خدای متعال در زندگی دنیایی محرومیت از رحمات و الطاف الهی است. وقت که انسان در زندگی خود صاحب نعمت را فراموش نماید نباید انتظار یاری و کمکی از او داشته باشد.

    [طه/124]و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم!

    عذاب الهی

    [اعراف/165]، امّا هنگامی که تذکراتی را که به آن‌ها داده شده بود فراموش کردند، (لحظه عذاب فرا رسید و) نهی کنندگان از بدی را رهایی بخشیدیم و کسانی را که ستم کردند، بخاطر نافرمانیشان به عذاب شدیدی گرفتار ساختیم.

    همراهی شیطان

    یکی از بدترین و سخترین پیامد‌های فراموشی خدا در زندگی همراهی و دوستی با بدترین موجودات عالم هستی است همراهی و دوستی بسیار دردناکی که موجب گرفتار شدن در عذاب‌های فوق طاقت می‌شود.

    [زخرف/36]و هر کس از یاد خدا روی‌گردان شود شیطان را به سراغ او می‌فرستیم پس همواره قرین اوست.

    کوری باطن در دنیا و آخرت

    [طه/124]و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم!

    همچنین در متون روایی? از امام علی علیه اسلام روایت بسیار زیبایی در خصوص پیامد‌های فراموش خدای متعال بیان شده است:

    هر که فراموش کند خدای سبحانه را فراموش او گرداند خدا نفس او را و کور گرداند دل او را.

     


 

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

هشدار اتحادیه اروپا در مورد اقدام یکجانبه آمریکا علیه ایران


 

  • هشدار اتحادیه اروپا در مورد اقدام یکجانبه آمریکا علیه ایران
     ،

     «میگل آریاس کانته» کمیسر اتحادیه اروپا در امور انرژی گفت اتحادیه اروپا برجام را بهترین توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران دانسته و از آن حمایت می‌کند.

    وی در نشست خبری مشترک با «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا در مورد به خطر افتادن برجام با اقدام واشنگتن در تمدید نکردن معافیت واردات نفت ایران از سوی هشت کشور هشدار داد.

    به گفته کمیسر انرژی اروپا مواضع بروکسل در زمینه تحریم‌های نفتی علیه ایران با واشنگتن متفاوت است.

    آریاس کانته همچنین تاکید کرد تا زمانی که تهران به توافق هسته‌ای پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز خود را موظف به پایبندی به آن می‌داند.


 

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

ساخت بسیاری از پالایشگاه های دنیا مطابق نفت ایران


 

  • ساخت بسیاری از پالایشگاه های دنیا مطابق نفت ایران
     ،

     محمدجواد عاصمی‌پور، مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران به بیان راهکارهای مقابله با اخبار منفی رسانه‌های خارجی مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران و همچنین ارائه تجربیات مدیریت بحران در تحریم پرداخته است.

     نفت ایران چه ویژگی‌هایی دارد که اینقدر قابل اهمیت است؟

    عاصمی پور: نفت ایران با API از 29 در نفت سبک و 36 در نفت سنگین به عنوان مناسب‌ترین نفت برای پالایشگاه‌های مختلف در سطح دنیا تعریف شده است. در سطح دنیا شرکت های زیادی نفت ایران را خریداری کرده  و کشورهای زیادی پالایشگاه های خود را تنها بر پایه نفت ایران ساخته اند قطعا برای پیدا کردن نفت دیگر باید هزینه های زیادی پرداخت کنند تا بتوان تجهیزات خود را تغییر دهند.

    نفت ایران که با بهترین نمک زدایی و کمترین گوگرد استخراج می شود بهترین نفت و کم هزینه ترین نفت برای پالایشگاه ها در سطح دنیاست. همین موضوع منجر شده است تا چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع به عنوان نقطه ضعف دشمنان انتخاب شود.

     شرایط فعلی و بحران به‌وجود آمده را چطور می‌شود مدیریت کرد؟

    عاصمی پور:   تفاوت عمده‌ای بین بحران مدیریت و مدیریت بحران وجود دارد، در اقتصاد شاخص‌های وجود دارد که بیان می‌کند آیا ما در دوره رکود هستیم یا در دوره رشد و توسعه اقتصادی؟ عواملی که به راحتی می توان بر اساس آمارهای بیکاری، تورم، سرمایه گذاری های خارجی و داخلی آن را به‌دست آورد. چهل سال است که با وجود انواع تحریم ها توانسته ایم نفت خود را بفروشیم و از بحران‌ها خارج شویم اما این روزها کمی گرفتار بحران مدیریت هستیم.

     شما یکی از مدیرانی هستید که با تحریم‌های بسیار زیادی روبه‌رو شدید؟ تجربیات شما در ادواری که گذشت چقدر موفق بود؟

    عاصمی پور: زمانی که رئیس کل سازمان غله کشور بودم با اولین تحریم جمهوری اسلامی مواجه شدم ؛در آن زمان بیش از 95 درصد خرید مواد غذایی از خارج انجام می گرفت  و بیشترین واردات هم به خاطر هم‌پیمایی حکومت پهلوی با آمریکا از این کشور صورت می گرفت؛ با پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط ها قطع شد. همان سال هم خشکسالی به کشور وارد شد، 6 میلیون تن گندم تولید و 3.5 میلیون تن وارد می کردیم آمارها نشان می داد سال سختی را داشتیم. در ابتدای ورود به این سازمان با بررسی شرایط به دنبال خرید گندم در ابعاد کوچک از شرکت های خرده شدیم. فاز دیگر عملیات مایوس کردن دشمن، عملیات جو روانی بود.

    شرایط حال حاضر برای تحریم نفتی ایران نیز درست شبیه زمان جنگ است. بعد از خروج آمریکا از برجام  روبروی ما دو راه وجود دارد یا اینکه اعلامیه 12 ماده ای پمپئو را قبول کرده و از تحریم خارج شویم و یا اینکه تحریم‌هایی که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم را بپذیریم و به دنبال راه حل‌های جدیدی برای عبور از تحریم باشیم.

     در سال‌های قبل هم نفت به مشکل برخورد، کمی از تحریم نفتی سال 59 بگویید؟

    عاصمی پور: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 59 نفت ایران را نمی‌خریدند و گندم به ما نمی‌فروختند.  با اعمال مکانیزم میانی با یک شرکت کوچک نفت ایران را  فروخته و در ازای آن  گندم خریداری کردیم و مشکل بحران داخلی را ظرف مدت 6 ماه از بین بردیم.

    تحریم نفت و معافیت های نفتی از جانب کشورهای مستبد متغیری نیست که ما را شکست بدهد، بلکه این تنها جنگ روانی است که کشورها را تحت سلطه می‌گیرد. درست به یاد دارم که در سال 59 بر عکس اعلام خبر کاهش منابع غذایی و همچنین عدم خرید نفت از ایران، به کارخانه‌های آرد سازی دستور حمل مواد به سوله ها را دادیم، آنها در صف طولانی منتظر ترخیص گندم خود بودند، خبرگزاری ها با پوشش این صف طویل نوعی جو روانی را به رسانه های خارجی مخابره کردند همین حربه منجر شد تا حساسیت کشورهای معاند از روی ایران کاسته شود.

     یعنی تحریم‌ها یک جا از بین رفت؟

    عاصمی پور: هیچگاه کشورهای معاند تحریم ها را از روی کشور ما بر نمی دارند، ولی وقتی می دانند که ما به آنها وابسته نیستیم و قادر به تامین منابع خودمان هستیم دیگر به دنبال راه حل های اعمال فشار نمی گردند، در آن زمان بعد از گذر از بحران شدید تامین گندم، با برنامه‌ریزی حتی از هدر رفت هم جلوگیری کردیم.

    اینکه از تامین گندم و تامین آرد صحبت می‌کنم این است که مثال را به سمت نفت ببرم، زمانیکه کارخانه‌ها و همچنین کارگاه‌های تولیدی و پتروشیمی‌ها جایی برای دلالی نداشته باشند و ظرفیت رسمی خود را پذیرفته و از فروش ظرفیت نفت خود به صورت قاچاق به کشور‌های دیگر استفاده نکنند، کشور دچار بحران نمی‌شود. مشکل اختلالات مدیریتی از جمله مواردی است که تحریم را در کشور سخت تر می‌کند.

     به نظر شما مدیریت نفتی دچار مشکل است؟

    عاصمی پور: شرایط بحران نیازمند مدیران بحرانی است البته هرچند معتقدم در حال حاضر ما بحران تازه ای نداریم، بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل شده است. مدیران دو منظوره کار مدیریت بحران را خراب می‌کنند، مدیرانی که صاحب یک شغل دولتی و از طرفی عضو هیئت مدیره شرکت‌ها خصوصی مرتبط با شغل اول خود هستند. رانت و فساد در شرایط بحران مردم را نسبت به نظام بدبین می کند.

     چرا تجارب تحریم‌های گذشته در شرایط فعلی عملیاتی نمی‌شود؟

    عاصمی پور: مشکل عمده‌ای که سیستم تحریمی و مدیریت بحران نفت را تهدید می‌کند عدم استفاده از تجارب قبلی و مشورت با مدیرانی همچون ما در سیستم فعلی وزارت نفت است، چرا مدیر شرکت بازرگانی نفت ایران ( نیکو) تاکنون حتی یکبار هم  با من مشورتی نداشته و حتی از تجار مدیریت بحرانی من هیچ کمکی نخواسته است.

    در سال 83 تا سال 87 هم تحریم بودیم؛ در آن زمان میزان تولید نفت خام 4 میلیون بشکه در روز بود، 2 میلیون بشکه صادرات در روز انجام می‌شد و یک میلیون و هفتصد هزار بشکه خوراک پالایشگاه‌های خودمان بود. طبق آخرین آمار به دست آمده از تولیدات نفتی در سال 97، امروز 3 میلیون و 400 هزار بشکه نفت در ایران تولید می‌شود حدود 2 میلیون بشکه از آن خوراک پالایشگاه هاست و در واقع یک میلیون و 200 میلیون بشکه در دست ما برای صادرات خواهند ماند که آن هم از طریق خریداران سنتی مثل ژاپن، چین و هند به صورت قراردادهای ترمی تهیه می‌شود.

    به صفر رسیدن صادرات نفت ایران عملاً ممکن نیست؛ اما این یک شعار و جو روانی است که سازمان‌های خارجی و رسانه های آمریکایی در دست گرفته اند آنها نمی توانند قراردادهای ترمی را از بین ببرند که قطعا تا پایان این قراردادهای ترمی، انتخابات آمریکا برگزار خواهد شود. تصمیمات فعلی شرایط انرژی و قیمت انرژی در کشورهای مستبد را هم تغییر داده و منجر شده است تا احتمال تغییر حذب توسط کنگره آمریکا بالا برود.

     در یکی از مصاحبه‌های خود به قرارداد با شرکت ابریشم ژاپن برای دورزدن تحریم‌ها در آن زمان اشاره کردید. آن را توضیح می‌دهید؟

    عاصمی پور: در آن زمان  طی قراردادی با کشور ژاپن از آنها مقداری وام گرفتیم تا  از طریقی آنها را مجبور به تامین نفت مورد نیازشان از ایران کنیم؛  آنها نیز به جای ما شرکتی را تشکیل دادند، با تهیه شرکت ابریشم که یک شرکت خصوصی بین المللی در ژاپن بود،  از ایران نفت خریداری می کردند و در ازای پرداخت بهای نفت، اقساط وام ما در کشور ژاپن را پرداخت می‌کردند، همین موضوع منجر شد تا ما به میزان قابل توجهی در فروش نفت جلو بیافتیم.

    این اتفاق در کشور مصر هم رخ داد، تحریم باعث شده بود کسی مستقیم نفت ما را خریداری نکند،  نیکو با شرکت سومیت قرارداد بسته و مخازن  آنها در مصر  را اجاره کرد تا بتواند نفت خود را بفروشد، همین اتفاق هم افتاد و ما با مخازن این کشور نفت خود را حمل و به شرکت های مورد نظر خود فروختیم.

    ماجرای شادنیز آذربایجان و تاسیس یک پایانه در آن کشور هم از جمله مواردی بود که شما در زمان تحریم آن را مدیریت کردید درست است؟

    عاصمی پور: اطلاعات خوبی دارید، بله البته وزیر فعلی ادعا می‌کند ما پولمان را از آذربایجان نگرفتیم، ولی ما در همان زمان که 10 درصد از سهم شادنیز را در دست داشتیم چیزی حدود پنج  سال از دریافت سود خود منع شده بودیم، به اتفاق هیئت مدیره نیکو به این کشور رفتیم،  به آنها روزانه  3 تا 4 هزار بشکه Condensate یا همان میعانات گازی فروختیم و سود سهام خود را از محل کارمزد همین فروش تأمین کردیم.

    کار دیگری که برای گرفتن سودهای معلق انجام دادیم، این بود که در کشور آذربایجان برای جا به جایی Condensate یا همان میعانات گازی با وامی که به آنها دادیم پایانه ای را ساختیم. متاسفانه مشکلی که منجر به دلخوری ما پیشکوست ها می‌شود عدم توجه به این تجارب است، تجاربی که می تواند کشور را از هر بحران نفتی و صنعتی خارج کند.

    شرکت نیکو چقدر در تحریم‌ها اثر گذار است؟

    عاصمی پور: این شرکت آشناترین شرکت در سطح بین المللی است. در سال 87 در اوج تحریم‌ها گردش مالی نیکو چیزی برابر 25 میلیارد دلار تخمین زده شد که از نرخ گردش مالی بانک مرکزی نیز بیشتر بود، بانک مرکزی به علت اینکه در سیستم تحریم‌های جهانی قرار گرفته بود میزان قابل توجهی از منابع خود را در نیکو سرمایه گذاری کرد. بانک مرکزی با سرمایه‌گذاری در نیکو توانست غذا و داروی تحریم شده خود را تامین کند.

    در زمان تحریم می‌توانیم با استفاده از سیستم سابق مدیریت بحران نفت، حتی شرایط عادی هم بیشتر سودآوری کنیم، در سال 83 تا 87 در پالایشگاه بیش از 100 هزار بشکه SAP سپ نفتی انجام می‌دادیم.

     SAP سپ نفتی چیست؟

    عاصمی پور: می‌توان گفت SAP ERP در زمینه‌هایی نظیر، اثربخشی هر چه بیشتر سرمایه و مخارج از طریق برنامه ریزی سرمایه گذاری (capital planning)، منبع یابی استراتژیک و مدیریت تامین کنندگان، یکپارچگی عملیات میدان نفتی به صورت دیجیتالی از طریق برنامه ریزی یکپارچه و تحلیل عملکرد، ثبت و پایش داده‌های میدان ، تمرکز بر زنجیره تامین هیدروکربن از طریق مدیریت محصول، فرآوری هیدرو کربن، تامین و توزیع هیدروکربن، یکپارچگی عملیاتی از طریق مدیریت ریسک عملیاتی، تحلیل و کنترل ریسک، ایجاد رقابت بین نیروی کاری، بهبود منابع انسانی از طریق ایجاد منابع انسانی مرکزی و صورت پرداخت (payroll)، برنامه ریزی و تحلیل منابع انسانی، مدیریت استعداد‌ها، مالی از طریق برنامه ریزی و تحلیل مالی، مدیریت ریسک مالی و خزانه داری، عملیات مالی مشترک، فناوری اطلاعات از طریق مدیریت ساختار IT، مدیریت خدمات IT، نرم افزار مدیریت چرخه عمر، تکنولوژی و پلت فرم از طریق پویایی شرکت، مدیریت اطلاعات شرکت، تصویرسازی سه بعدی از یک کسب و کار  برای تامین کنندگان انرژی به منظور بهبودی همه جانبه راهکار‌هایی را ارائه دهد.

     برسیم به بورس نفت و راهکار آن در دور زدن تحریم ها؟ شما بنیانگذار نفت در بورس انرژی هستید؟

    عاصمی پور: بله من بنیانگذار و کسی بودم که نحوه عرضه نفت در بورس را در شورای‌عالی بورس نوشتم، با توجه به اینکه بنده بنیانگذار بورس نفت هستم باید گفت که تعداد شعبه‌های بورس نفت در کشور باید افزایش پیدا کند تا بتوان شرایط فوق العاده‌ای را رغم زد، در آن زمان تنها یک شعبه در شمال کشور وجود داشت که بتوان فرآورده‌های نفتی را تبدیل به سوخت کنیم و از کمبود میزان سوخت در زمستان آن منطقه بکاهیم، شعبه دیگر بورس نفت ما در نکا و شعبه دیگر قرار بود در کیش افتتاح کنیم؛ که متاسفانه به علت عدم توجه راکد ماند.

    قرار نیست بورس و عرضه نفت در بورس تنها به فروش نفت به خارج ختم شود قرار است آن را تجارت کنیم، بین شرکت‌های داخلی برای تامین خوراک شرکت‌های خرده و عمده پتروشیمی و غیره، البته شرایطی که الان نفت در آنها عرضه می‌شود با شرایط واقعی که در شورای‌عالی بورس تعیین شد بسیار متفاوت است. باید نفت در قالب بشکه‌های 10 تا 100 تایی به فروش برسد تا معامله در ابعاد ریز، ولی حجم بیشتر اتفاق بیفتد.

     حرف آخر، شرایط تحریمی نفت ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

    عاصمی پور: برخی پالایشگاه‌ها در سطح جهان تنها با نفت خام و سنگین ایران سازگاری دارد و اگر کشور‌ها قصد تغییر نفت خریداری را داشته باشند هزینه هنگفتی را متحمل می‌شوند این مورد نیز یکی از مواردی است که می‌تواند شاهد عینی به صفر نرسیدن صادرات نفت ایران باشد به شرط اینکه از تجربه مدیران سابق بر بحران استفاده شود. شرایط بحرانی نیازمند مدیران بحرانی است، درست مثل زمان جنگ نیازمند ستاد بسیج اقتصادی هستیم و تنها نباید یک وزیر برای مشکلات کشور تصمیم‌گیری کند. معتقدم دو وزیر تنها در کشور باید با بالاترین دقت جاگذاری شوند یک وزیر راه و شهرسازی و دیگری وزیر نفت تا امنیت سکونی و انرژی جامعه در امان باشد.


 
<      1   2   3   4   5   >>   >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
پنج شنبه 103 اردیبهشت 20
امروز:   24 بازدید
دیروز:   11  بازدید
فهرست
آشنایی با من
لوگوی خودم
آشپزی
اوقات شرعی
لینک دوستان

آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com