سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آشپزی
دانش، چراغ خرد است . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

دستور تهیه سالاد اسفناح و انار مرحله به مرحله


 

  • دستور تهیه سالاد اسفناح و انار مرحله به مرحله

    846448

    11 فروردین 1398 - 10:07

    5403 

    مجله آرگا - ندا خوشرو: سالاد اسفناج از انواع پیش غذا‌های خوشمزه و سالم است و شما می‌توانید این نوع سالاد را برای پذیرایی از مهمان هایتان تهیه نمایید. در طرز تهیه سالاد اسفناج از برگ اسفناج و دانه انار و پرتقال و مغز گردو و رب انار ملس و روغن زیتون و سرکه بالزامیک و فلفل سیاه و نمک استفاده می‌شود.

    مواد لازم

    • دانه انار: 100 گرم
    • برگ اسفناج پاک شده و تمیز: نیم کیلوگرم
    • پرتقال بزرگ: یک عدد
    • مغز گردو: 60 گرم
    • رب انار ملس: سه قاشق غذاخوری
    • روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
    • نمک: به مقدار لازم
    • فلفل سیاه: به مقدار لازم
    • سرکه بالزامیک: دو قاشق غذاخوری

    دستور تهیه سالاد اسفناح و انار مرحله به مرحله

    طرز تهیه سالاد اسفناج خوشمزه و سالم

    1. ابتدا اسفناج‌ها را پاک کنید و آن‌ها را درون آب سرد به مدت 30 دقیقه بریزید سپس برگ‌های اسفناج را درون آبکش ریخته و دوباره برگ‌های اسفناج را برای بار دوم و سوم درون آب سرد و مقداری نمک خیس نمایید و بعد از 15 دقیقه آن‌ها را از آب بیرون بکشید و درون صافی بریزید.

    2. بعد از کشیده شدن آب اسفناج‌ها آن‌ها را روی پارچه نخی تمیزی پهن کنید تا به صورت کامل خشک شوند. در مرحله بعدی طرز تهیه سالاد اسفناج، پوست پرتقال را بگیرید و هر پره پرتقال را به سه قسمت مساوی تقسیم نمایید سپس مغز گردو را به صورت درشت خرد کنید.

    3. برگ‌های اسفناج را درون ظرف سرو بریزید و دانه‌های انار و گردوی خرد شده و برش‌های پرتقال را به اسفناج‌ها بیفزایید و با آن‌ها مخلوط نمایید.

    4. رب انار و سرکه بالزامیک و روغن زیتون و فلفل و نمک را درون ظرفی مناسب بریزید و با یکدیگر ترکیب نمایید سپس مخلوط سس را روی سالاد بریزید و این سالاد خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا یک وعده غذای رژیمی میل نمایید.

    نکات طلایی

    • برای تهیه سالاد اسفناج بهتر است از برگ‌های تازه و کوچک اسفناج استفاده کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید از 100 گرم پنیر فتا رنده شده برای تهیه این نوع سالاد استفاده نمایید.
    • رب اناری که برای تهیه سالاد اسفناج استفاده می‌شود بهتر است ملس باشد و اگر رب انار مورد استفاده ترش است باید مقدار آن را کم کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید از مقداری خلال بادام و کنجد برای طرز تهیه سالاد اسفناج استفاده نمایید.
    • سالاد اسفناج را می‌توانید به جای رب انار با ترکیب عسل و سرکه تهیه کنید همچنین می‌توانید در صورت تمایل به جای استفاده از پرتقال در تهیه این نوع سالاد از برش‌های گلابی استفاده نمایید.

    در این مطلب با طرز درست کردن سالاد اسفناج آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این نوع سالاد سالم نهایت بهره را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری نمایید.


 

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

خواص سبزی پلو با ماهی؛ این غذای سنتی ایرانی


 

  • خواص سبزی پلو با ماهی؛ این غذای سنتی ایرانی

    846471

    10 فروردین 1398 - 10:30

    6563 

    برترین ها - وحید محقق: یکی از سنن و رسوم دیرینه نوروزی ایرانیان این است که در نخستین روز عید، به عنوان شام یا ناهار، سبزی پلو با ماهی میل می‌کنند. پژوهشگران عرصه فرهنگ، برای این موضوعی دلایلی ذکر کرده اند که معروف‌ترین آن‌ها این است که سبزی نشان سرسبزی بهار، برنج نشانه برکت و پرباری زمین است. سبزی پلو با ماهی یک غذای سنتی ایرانی است که مثل بسیاری از دیگر غذا‌های سنتی ایرانی خواص زیادی دارد. در ادامه می‌خواهیم برخی از خواص سبزی پلو با ماهی را برایتان بیان کنیم.

    خواص سبزی پلو با ماهی؛ این غذای سنتی ایرانی

    خواص ماهی امروزه بر کمتر کسی پوشیده است. شاید شما هم نام ماهی را که می‌شنوید سریعا امگا 3 به ذهنتان خطور می‌کند. امگا 3 یکی از چربی‌های ضروری است که وظیفه انجام اعمال زیادی را در بدن به عهده دارد. ماهی یکی از منابع بسیار غنی پروتئین، اسید آمینه تورین، ویتامین‌های آ و د، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، روی و ید می‌باشد. همه این‌ها در کنار یک دیگر نقش بسیار مهمی در رشد و ارتقای سلامتی بدن ایفا می‌کنند.

    در میان ماهی ها، سالمون، ساردین، خال مخالی و تون، چربی امگا 3 بیشتری دارند. البته ماهی‌های دیگر هم این چربی غیر اشباع پر از فایده را دارا هستند، ولی میزان امگا 3 موجود در آن‌ها نسبت به ماهی‌های نام برده شده کمتر است. امگا 3 با تاثیرگذاری روی پلاکت‌ها و سلول‌هایی که سطح داخلی رگ‌ها را پوشش می‌دهند، غلظت خون را پایین می‌آورد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

    نکته‌ای که درباره سبزی پلو با ماهی باید ذکر کرد این است که فواید بیشمار ماهی زمانی که با برخی مواد غذایی مانند سبزیجات ترکیب می‌شود چندین برابر خواهد شد. سبزیجات از ویتامین‌های ث، آ و آنتی اکسیدان‌ها غنی هستند و می‌توانند اثربخشی اسید‌های چرب امگا 3 را افزایش دهند.

    علت این موضوع آن است که اسید‌های چرب امگا 3 وقتی در معرض شرایط اکسید کننده مثل حرارت بالا، نور و اکسیژن قرار می‌گیرند سریع اکسید خواهند شد و عملکردشان را از دست می‌دهند. پس ترکیب کردن این اسید‌های چرب با سبزیجاتی که سرشار از خوص آنتی اکسیدانی اند، باعث محافظت از اسید‌های چرب امگا 3 در برابر اکسیداسیون خواهند شد.

    به همین دلیل، سبزی پلو با ماهی برای کسانی که به تصلب شرائین، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مبتلا هستند و یا در معرض آن‌ها قرار دارند بسیار مفید است. تمام این موضوعات اگر از سبزی‌های تازه استفاده کنید پر رنگ‌تر خواهند شد. زیرا مقدار آنتی اکسیدان و ویتامین‌های موجود در سبزی‌های تازه نسبت به سبزیجاتی که مدتی در یخچال مانده اند بیشتر است.

    برنج به طور معمول حاوی مقدار زیادی نشاسته است و می‌تواند باعث بروز یا تشدید یبوست در افراد شود. در حالی که اگر برنج را با سبزی و با روش کته‌ای تهیه کنید خاصیت ضد یبوستی پیدا خواهد کرد و علاوه بر آن ویتامین‌های موجود در آن حفظ خواهند شد و جذب بدن می‌شوند.

    در آخر این را هم بگوییم که مصرف همزمان مواد غذایی آنتی اکسیدانی و ضد التهاب می‌تواند اثر یکدیگر را افزایش دهند. مثلا اگر از ادویه‌های مختلف و متنوع مثل زنجبیل، زردچوبه، دارچین، فلفل و زیره که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند در طبخ سبزی پلو و ماهی استفاده کنید اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن را چند برابر خواهند کرد.  


 

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

شنبه 98 اردیبهشت 7  11:16 عصر

میگو و کرفس؛ یک دیپ ساده دریایی


 

  • میگو و کرفس؛ یک دیپ ساده دریایی

    841303

    13 فروردین 1398 - 12:00

    4874 

    دیپ‌ها بیشتر با نام ظرف غذایی متشکل از سس یا ماست یا خامه می‌شناسند که با مواد غذایی یا ادویه‌جات مختلفی ترکیب و مزه‌دار می‌شود، سپس به همراه سیب زمینی، چیپس، کراکر، نان و مواردی از این قبیل میل می‌نمایند. معمولا دیپ‌ها دستور تهیه آسانی دارد و جزء غذا‌های فوری حساب می‌شود.

    وب‌سایت فرهنگ غذا: دیپ یا دیپینگ سس (Dipping sauce) یک اصطلاح در آشپزی و خوراک است که بیشتر برای طیف وسیعی از نوع سرو غذا یا ظرف غذا استفاده می‌شود.

    دیپ‌ها بیشتر با نام ظرف غذایی متشکل از سس یا ماست یا خامه می‌شناسند که با مواد غذایی یا ادویه‌جات مختلفی ترکیب و مزه‌دار می‌شود، سپس به همراه سیب زمینی، چیپس، کراکر، نان و مواردی از این قبیل میل می‌نمایند. معمولا دیپ‌ها دستور تهیه آسانی دارد و جزء غذا‌های فوری حساب می‌شود.

    مواد لازم:

    • میگو پاک شده: 200 گرم
    • خامه ترش: 1 پیمانه
    • سس مایونز: نصف پیمانه
    • آب لیموترش: تازه 2 قاشق غذاخوری
    • فلفل سیاه: به میزان لازم
    • پیازچه خرد شده: 3 قاشق غذاخوری
    • جعفری خرد شده: 3 قاشق غذاخوری
    • ساقه کرفس: به میزان لازم

    میگو و کرفس؛ یک دیپ ساده دریایی

    دستور تهیه:

    1. ابتدا میگو شسته و پاک کرده را کمی خرد کنید، به آن‌ها نمک و فلفل بزنید و به مدت 2 الی 4 دقیقه درون روغن کمی تفت دهید.

    2. سپس خامه ترش، سس مایونز، آب لیموترش، پیازچه و جعفری خرد شده را به همراه مقداری پودر فلفل سیاه با هم مخلوط کنید.

    3. میگو‌های تفت داده را نیز با سایر مواد مخلوط کنید و به وسیله ساقه کرفس یا کروتان میل نمائید. نوش جان

    نکات:

    استفاده از انواع ادویه یا طعم دهنده در این دیپ اختیاری است، می‌توانید بنا به ذائقه خود از ادویه کاری، لیمو فلفلی، پاپریکا و … استفاده نمائید.


 

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک؛ سالم زندگی کنیم!


 

  • دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک؛ سالم زندگی کنیم!

    برترین ها - وحید محقق: استفاده از رژیم‌های غذایی مختلف معمولا برای اهداف متفاوتی صورت می‌گیرند که لاغر شدن و چاق شدن مهم‌ترین آنها هستند. رژیم غذایی کتوژنیک یکی از انواع رژیم‌های غذایی که تاثیرات بسیار مثبتی در سلامت افراد دارد. در رابطه با آثار مفید رژیم غذایی کتوژنیک تا کنون 20 پژوهش مختلف به ثبت رسیده است که حاکی از اهمیت بالای این رژیم غذایی است. در ادامه این مقاله به بررسی رژیم غذایی کتوژنیک و چند تا از بهترین دستورپخت‌های منطبق با اصول آن خواهیم پرداخت.

    رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

    رژیم غذایی کتوژنیک رژیم غذایی است که چربی آن بالاست و کربوهیدرات کمی دارد. این رژیم غذایی می‌تواند در کاهش وزن و بهبود سلامتی موثر باشد. این که رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند در درمان دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر مفید باشد هنوز در دست بررسی است.

    دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک

    رژیم غذایی کتوژنیک با رژیم اتکینز که یک رژیم غذایی لاغری سریع است و رژیم‌های کم کربوهیدرات تشابه دارد چرا که با کاستن از میزان کربوهیدرات و افزودن چربی به جای آن یک حالت متابولیکی به نام کتوز ایجاد می‌کند. وقتی حالت کتوزی ایجاد می‌شود بدن با چربی سوزی بسیار بیشتری انرژی مورد نیاز خود را تامین کند. شاید علت نام گذاری رژیم غذایی کتوژنیک این باشد که این رژیم باعث تبدیل شدن چربی‌ها به کتون در کبد می‌شود. علاوه بر این رژیم کتوژنیک باعث کاهش قند خون و سطح انسولین نیز خواهد شد. با افزایش کتون‌ها تغییرات مثبتی در سلامتی افراد نیز ایجاد خواهد شد. رژیم غذایی کتوژنیک چند نوع دارند که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

    رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

    در این رژیم غذایی مقدار کربوهیدرات بسیار کم، مقدار چربی زیاد و میزان پروتئین متوسط است. به زبان دیگر در این نوع رژیم کتوژنیک میزان چربی 75 درصد، میزان پروتئین 20 درصد و میزان کربوهیدرات 5 درصد می‌باشد.

    رژیم کتوژنیک دوره‌ای (CKD)

    در این نوع از رژیم کتوژنیک، دوره‌هایی وجود دارند که میزان کربوهیدرات افزایش میابد. مثلا بعد از هر 5 روز پیروی از دستورات رژیم غذایی کتوژنیک، 2 روز مصرف کربوهیدرات را بیشتر می‌کنید.

    رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

    اگر شما ورزشکار هستید، حتما اهمیت مصرف کربوهیدرات برایتان بیشتر است. با برگزیدن رژیم کتوژنیک هدفمند این رژیم به شما اجازه می‌دهد که در کنار تمرینات ورزشی کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید.

    رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

    تفاوت مهم این نوع رژیم کتوژنیک با نوع استاندارد آن در افزایش میزان پروتئین است. در این نوع رژیم کتوژنیک مقدار پروتئین به 35 درصد می‌رصد و چربی به 60 درصد کاهش پیدا می‌کند، کربوهیدرات همان پنج درصد باقی خواهد ماند.

    در میان انواع رژیم غذایی کتوژنیک که معرفی کردیم، رژیم‌های هدفمند و دوره‌ای بیشتر مورد توجه ورزشکاران و بدنسازان قرار گرفته اند، اما پژوهشگران بیشتر روی نوع استاندارد و با پروتئین بالای آن تمرکز داشته اند.

    آیا رژیم غذایی کتوژنیک موجب لاغری خواهد شد؟

    بسیاری از پژوهشگران معتقدند که رژیم کتوژنیک راه حلی موثر برای کاهش وزن و ابتلا به بیماری‌های مختلف است، تا جایی که آن را بسیار سودبخش‌تر از رژیم‌های غذایی کم چربی می‌دانند. این رژیم غذایی با قابلیت سیر کنندگی خاصی که دارد می‌تواند به آسانی به کاهش وزن شما کمک کند بدون این که دغدغه کالری شماری داشته باشید.

    دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک

    پژوهشی نشان داده است که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم‌های غذایی که چربی را به حداقل می‌رسانند دو برابر موفق‌تر خواهد بود. به علاوه این که رژیم کتوژنیک برای سلامتی نیز فواید زیادی دارد، این رژیم تری گلیسیرید را کاهش و کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از دلایلی که برتری رژیم کتوژنیک بر رژیم کم چربی را بیان می‌کند، میزان پروتئین مصرفی بالای این رژیم است که می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

    اما نکته مهم این است که چه غذا‌هایی با رژیم کتوژنیک سازگار هستند. ما برای این که کار شما را برای انتخاب غذا‌های مناسب این رژیم غذایی آسان‌تر کنیم در ادامه قصد داریم چند تا از بهترین دستورپخت‌های منطبق با این رژیم را آموزش دهیم.


    چیزکیک لیمو توت فرنگی بدون نیاز به پخت

    چیزکیک‌ها از آن دسته خوراکی‌هایی هستند که بعد از خوردنشان آرزو می‌کنید‌ای کاش در رژیم غذایی شما باشند. کیک پنیر یا چیز کیک به شیوه‌ها و با مواد مختلفی پخت می‌شود که ما در ادامه قصد داریم طرز تهیه چیزکیک لیمو توت فرنگی را به شما آموزش دهیم.

    دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک

    مواد لازم:

    • توت فرنگی بزرگ: 2 عدد
    • پنیر خامه‌ای : 3 اونس
    • چاشنی لیمو: 2 قاشق غذا خوری
    • آب لیمو : 2 قاشق غذاخوری
    • استویا: یک دوم فنجان
    • خامه: سه چهارم فنجان

    طرز تهیه:

    1. خامه، استویا و پنیر خامه‌ای را با یک دیگر هم بزنید.

    2. آب لیمو را به آن بیفزایید.

    3. توت فرنگی را اضافه کنید.

    4. خامه‌ای که هم زدید را به یک شیشه یا یک کاسه اضافه نمایید.

    5. برش‌های توت فرنگی را نیز به آن بیفزایید.

    6. لایه دیگری از خامه‌ای که هم زدید را اضافه کنید.

    7. حال در بالا تعدادی برش توت فرنگی و مقداری لیمو به عنوان طعم دهنده بگذارید.


    کیک پر از وانیل

    دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک

    مواد اولیه:

    • بیکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
    • عصاره وانیل: 1 قاشق چای خوری
    • آرد بادام: 2 فنجان
    • تخم مرغ بزرگ : 4 عدد
    • پنیر خامه‌ای: 2 اونس
    • کره یا روغن: یک دوم فنجان
    • خامه ترش: 1 فنجان
    • اریتریتول: 1 فنجان
    • زغال اخته: تعدادی
    • برگ نعنا و استویا برای تزیین

    طرز تهیه:

    1. فر را تا دمای 200 درجه گرم کنید.

    2. قالب کیک را با کره چرب نمایید.

    3. کره و پنیر خامه‌ای را به مدت 10 تا 20 ثانیه در کاسه مایکروویو بگذارید.

    4. حال، عصاره وانیلی، اریتریتول و خامه ترش را به آن بیفزایید.

    5. در کاسه دیگری بیکینگ پودر را با آرد بادام مخلوط کنید.

    6. تخم مرغ را داخل کاسه‌ای که خامه ترش، اریتریتول و عصاره وانیلی را در آن ریخته بودید بریزید.

    7. پس از آن که آن را به اندازه کافی مخلوط کردید آن را به کاسه‌ای که در آن آرد بادام و بیکینگ پودر ریختید، منتقل کنید.

    8. مواد را به حدی هم بزنید که کاملا با یکدیگر ترکیب شوند.

    9. خمیر را در قالب کیک ریخته و اجازه دهید 50 دقیقه بپزد.

    10. تا سرد شدن آن صبر کنید، سپس سینی پخت را بیرون بیاورید.

    11. حال می‌توانید آن را با استویا، زغال اخته و برگ نعنا تزیین کنید.


    بستنی وانیلی:

    دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک

    مواد لازم:

    • سویر: یک دوم فنجان
    • وانیل: 2 دانه کامل
    • ژلاتین گاو: 4 قاشق غذاخوری
    • نمک دریا: یک چهارم قاشق چای خوری
    • عصاره وانیلی: 2 قاشق غذا خوری
    • زرده تخم مرغ: 3 عدد

    طرز تهیه:

    1. تمام مواد لازم، به جز دانه‌های وانیل را در یک ظرف مخلوط نمایید.

    2. مخلوط را حرارت داده، هم بزنید و از به جوش نیامدن آن مطمئن شوید.

    3. پیش از آن که ان را به ظرفی دیگر منتقل کنید، باید صبر کنید که خنک شود.

    4. آن را در یک ظرف در بسته بریزید و به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال نگه دارید.

    5. بستنی را در یک کاسه بریزید و پس از تزئین با دانه‌های وانیل میل نمایید.


    اسموتی کدو حلوایی:

    این اسموتی که حاوی شیر نارگیل است به دلیل وجود چربی زیاد در این شیر به کسانی که به رژیم کتوژنیک علاقه‌مند هستند توصیه می‌شود. در این اسموتی پوره کدو نیز استفاده می‌شود. اسموتی کدو حلوایی سرشار از یبر است.

    دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک

    مواد لازم برای چهار نفر:

    • شیر نارگیل: 4 پیمانه
    • پودر دارچین: 2 قاشق چای خوری
    • پودر هل: 4 قاشق چای خوری
    • پودر زنجبیل: 2 قاشق چای خوری
    • عسل: 1/4 پیمانه
    • شکر قهوه‌ای: 1/4 پیمانه
    • پوره کدو حلوایی: 1/4 پیمانه

    طرز تهیه:

    1- در قابلمه‌ای مناسب، شیر، دارچین، زنجبیل، عسل و شکر قهوه‌ای را ریخته و آن‌ها را با یکدیگر به خوبی مخلوط نمایید.

    2- قابلمه را روی حرارت بگذارید، و آرام هم بزنید، در عین این که مواد را به خوبی مخلوط می‌کنید، صبر کنید تا شیر خوب داغ شود.

    3- حالا باید قابلمه را از روی حرارت برداشته، پوره کدو حلوایی را داخل آن ریخته و آرام هم بزنید. این کار را تا آنجا ادامه دهید که پوره کاملا با شیر مخلوط شود و نوشیدنی یکدست به دست آید.

    4- برای این که پوره کدو حلوایی را تهیه کنید، آن را به تکه‌های دو تا سه سانتی تقسیم نمایید. داخل یک قابلمه مناسب بچینید. مثدار اندکی آب به آن بیفزایید.

    5- آن را روی حرارت بگذارید تا کدو‌ها کاملا بپزند.

    6- بعد از پخت کدو ها، پوستشان را گرفته و داخل یک کاسه بریزید، آن‌ها را با پشت چنگال خوب له کنید. پوره آماده شد.

    7- نوشیدنی‌ها را داخل لیوان‌هایی که از قبل آماده کرده اید بریزید و با خامه فرم گرفته آن را تزیین کنید.

    8- با ریختن مقداری خامه روی پودر دارچین، نوشیدنی شما آماده سرو می‌شود.


    میلک شیک بادام زمینی

    میلک شیک کره بادام زمینی از چربی‌های مفید غنی است و می‌تواند در صبحانه، به عنوان میان وعده، یا دسر کم کربوهیدرات مورد استفاده قرار بگیرد. شیر نارگیل، حاوی مواد معدنی است و می‌تواند به عضله سازی کمک کند.

    دستورات غذایی ویژه رژیم کتوژنیک

    مواد اولیه:

    • کره بادام زمینی: 2 قاشق غذاخوری یا هر مغز دیگر که از مغز و نمک تشکیل شده باشد.
    • خامه نارگیل یا شیر نارگیل پر چرب: 1.2 کاسه
    • شیر گاو کم چرب یا پرچرب یا شیر بادام: 1 کاسه
    • عصاره وانیل: 1 قاشق چای خوری
    • یخ: 1 کاسه
    • استویا به میزان دلخواه

    طرز تهیه:

    1- تمام مواد اولیه را درون یک ظرف ریخته و بمدت 30 تا 60 ثانیه مخلوط کنید.


 

نوشته شده توسط:   مهناز رسولی  

معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی!


 

  • معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی!

    840971

    12 فروردین 1398 - 12:31

    4970 

    وب‌سایت الی گشت: کشور اندونزی از هزاران جزیره زیبا و شگفت انگیز تشکیل شده و جزیره بالی بدون شک مشهورترین و محبوب‌ترین آن هاست. سواحل زیبا و نقره فام و آب و هوای فوق العاده و غذا‌های خوشمزه این جزیره کوچک را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی و گردشگری در دنیا تبدیل کرده است. در این مطلب معروف‌ترین غذا‌های بالی را به شما معرفی می‌کنیم و توصیه می‌کنیم در طول سفر حتما این غذا‌های خوشمزه را امتحان کنید. در ادامه با ما همراه باشید

    پیسانگ گورنگ | Pisang Goreng

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    معرفی غذا‌های بالی را از یک دسر خوشمزه و محبوب شروع می‌کنیم. پیسانگ گورنگ در واقع موز سرخ شده است که در اندونزی و بالی محبوبیت بسیار زیادی دارد. در بالی انواع موز از موز‌های کوچک گرفته تا موز‌های غول پیکر رشد می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا پیسانگ گورنگ در هر رستوران به یک شکل باشد. موز سرخ شده معمولا همراه با عسل یا شهد خرما سرو می‌شود و در آخر هم کمی پودر نارگیل یا بستنی وانیلی روی آن ریخته می‌شود. این دسر خوشمزه در اغذیه فروشی‌های سیار به فروش می‌رسد و با طعم شیرین و لذیذی که دارد یکی از محبوب‌ترین دسر‌ها و غذا‌های بالی است.


    می‌گورنگ | Mie Goreng

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    یکی از مشهورترین غذا‌های بالی و اندونزی نودل سرخ شده است که معمولا همراه با سبزیجات و انواع گوشت مثل مرغ، میگو تهیه می‌شود. گاهی هنگام سرو روی نودل‌ها نیمرو، تکه‌های مرغ و سس بادام زمینی می‌ریزند و بعد سرو می‌کنند که ترکیبی بسیار خوشمزه به غذا می‌دهد. البته معمولا در کنار این غذا ترشی هم سرو می‌کنند که پیشنهاد می‌کنیم از آن غافل نشوید.‌


    ساته | Sate

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    ساته یکی از محبوب‌ترین غذا‌های بالی است که برخلاف تشابه اسمی و ظاهری که با ساتای مالزی دارد با آن کمی متفاوت است. برای تهیه ساته، مرغ چرخ شده را با ادویه‌های مختلف ترکیب می‌کنند و بعد آن را دور چوب‌های علف لیمو می‌چسبانند و روی آتش کباب می‌کنند. از آن جا که ما ایرانی‌ها میانه بسیار خوبی با انواع کباب داریم مطمئنا با یک بار امتحان کردن ساته عاشق طعم کبابی و لذیذ آن خواهید شد.


    ناسی کامپور | Nasi Campur

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    ناسی کامپور به معنای «برنج مخلوط» است و نام یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذا‌های بالی است. این غذا از ترکیب برنج، سبزیجات، ماهی یا گوشت و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و خوش طعم است. در واقع، ترکیب طعم‌ها و مزه‌ها در این غذا، خوشمزه‌ترین و بهترین ترکیب در بین غذا‌های بالی است و به شما هم پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحانش کنید. نکته جالب در مورد این غذا این است که ترکیبات سبزیجات و مواد داخل این غذا در هر رستوران متفاوت است و به همین دلیل نمی‌دانید قرار است این دفعه با چه ناسی کامپوری مواجه شوید. با توجه به این که برنج بخش اصلی این غذاست مطمئنا برای ما ایرانی‌ها خوشمزه و خوشایند خواهد بود.


    ببک بتوتو | Bebek Betutu

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    ببک بتوتو یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین غذا‌های بالی است که از اردک کبابی یا بخارپز تهیه می‌شود و گاهی به جای اردک از گوشت مرغ هم استفاده می‌شود. برای تهیه این غذا اردک درسته یا خرد شده را با ترکیبی از ادویه‌ها مزه دار می‌کنند و بعد آن را داخل برگ نخل می‌پیچند و بعد آن را کباب می‌کنند. در این روش گوشت اردک طعم دودی دلپذیری پیدا می‌کند که باعث محبوبیت و لذیذتر شدن آن می‌شود. این غذا بسیار پرادویه و پرمزه است و به دلیل طعم فوق العاده‌ای که دارد به ویژه در بالی و لامبوک پرطرفدار است. جالب است بدانید که راز خوشمزگی فوق العاده این غذا در زمان پخت بسیار طولانی آن است؛ به طوری که کل فرآیند پخت حدودا 12 ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل در برخی رستوران‌ها لازم است از قبل سفارش این غذا را اطلاع بدهید تا هماهنگی‌های لازم برای پخت و آماده شدن کباب اردک انجام بشود.


    ریجستافل | Mini Rijsttafel

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    ریجستافل در واقع غذایی چند نفره است و بعید است کسی بتواند به تنهایی آن را تمام کند. واژه ریجستافل در زبان هلندی به معنای میز غذای برنج است و از زمان حضور استعمارگران هلندی به جا مانده است. ریجستافل یک سینی بزرگ از غذا‌های مختلف است که در کنار هم سرو می‌شوند و در بالی و اندونزی بسیار محبوب است. در ترکیبات این غذا ممکن است ببک بتوتو، ساته و انواع سبزیجات، کراکت سیب زمینی، توفو، برنج و گوشت‌های کبابی و خوشمزه هم وجود داشته باشد. اگر دو سه نفر هستید و دوست دارید یک غذای کاملا اصیل و محلی را نوش جان کنید پیشنهادمان غذای ریجستافل است.


    رول بهاری | Spring Rolls

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    رول‌های بهاری با نام زیبایی که دارند از جمله محبوب‌ترین غذا‌ها در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا هستند و در بسیاری از کشور‌ها با ترکیبات و دستور‌های مختلف تهیه می‌شوند. این غذا در بالی با نام لامپیا هم شناخته می‌شود و یکی از پرطرفدارترین غذا‌های بالی محسوب می‌شود. اگر عاشق غذا‌های ترد و برشته و کریسپی هستید پیشنهاد می‌کنیم این رول‌های بهاری را به عنوان میان وعده یا یک غذای سبک و خوشمزه نوش جان کنید. شاید بتوان این رول‌های بهاری را تا حدودی به سمبوسه خودمان شبیه دانست، با این حال ترکیبات داخل رول و سسی که با آن سرو می‌شود کاملا متفاوت و متمایز است. داخل این رول‌ها را معمولا با ترکیبی از سبزیجات مختلف و گوشت مرغ چرخ کرده پر می‌کنند و بعد از سرخ کردن هم در کنار سس بادام زمینی یا سس چیلی شیرین سرو می‌کنند. این غذا آن قدر خوشمزه و لذیذ است که مطمئنا از خوردنش سیر نخواهید شد!


    گادو گادو | Gado Gado

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    گادو به معنای مخلوط است و گادو گادو همان طور که از اسمش مشخص است سالادی ترکیبی و مخلوط است. این سالاد یکی از شناخته شده‌ترین سالاد‌ها و غذا‌های بالی و اندونزی است و با طعم خوبی که دارد محبوبیت زیادی در بین توریست‌ها هم پیدا کرده است. اگرچه این سالاد اغلب به صورت سرد سرو می‌شود، اما آن را به صورت گرم هم می‌توان خورد که در آن صورت هم بسیار خوشمزه است. برای تهیه این سالاد لوبیا سبز، اسنفاج، سیب زمینی، ذرت و لوبیا پخته شده را با تخم مرغ آب پز، پنیر توفوی سرخ شده ترکیب می‌کنند و در آخر با سس بادام زمینی روی آن می‌پوشانند. این سالاد بسیار خوشمزه است و آنقدر مخلفات دارد که حتی به عنوان یک وعده غذای سبک و لذیذ هم می‌توان آن را میل کرد.


    لاوار | Lawar

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    لاوار هم نام یکی دیگر از غذا‌های ترکیبی اندونزی و بالی است که به خاطر طعم خوشمزه اش بسیار محبوب است. برای تهیه این غذا گوشت کبابی یا پخته خرد شده یا چرخ کرده، سبزیجات، نارگیل رنده شده و ادویه‌های مختلف را با هم ترکیب می‌کنند و این غذای فوق العاده خوشمزه را به وجود می‌آورند. غذای لاوار باید بلافاصله بعد از آماده شدن سرو شود و نمی‌توان آن را برای مدت طولانی نگه داشت. در بالی و اندونزی معمولا دو نوع لاوار (سفید و قرمز) وجود دارد. در لاوار سفید از هیچ گونه گوشتی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل ظاهر غذا تقریبا سفید و روشن است. اما در لاوار قرمز آن قدر گوشت (و گاهی خون) داخل آن می‌ریزند که ظاهر غذا تیره و قرمز رنگ می‌شود.


    ناسی گورنگ | Nasi Goreng

    معروف ترین غذاهای بالی؛ سفری به این جزیره در اندونزی

    ناسی گورنگ تا حدودی شبیه به می‌گورنگ است، اما به جای نودل، از برنج سرخ شده در آن استفاده می‌شود. این غذا یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذا‌های بالی است و مردم محلی آن را در تمام وعده‌های صبحانه، ناهار و شام می‌خورند. برنج در سرتاسر بالی رشد می‌کند و به همین دلیل هم حضوری پررنگ در آشپزی این جزیره دارد. در تمامی رستوران‌های هتل ها، رستوران‌ها و کافه‌های محلی و حتی اغذیه فروشی‌های سیار می‌توانید این غذای سرخ شده را امتحان کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید. از آن جا که ذائقه ما ایرانی‌ها با برنج سازگار است مطمئنا با یک بار خوردن، عاشق این غذا خواهید شد.

    منبع: travelwithbender


 
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
دوشنبه 103 اردیبهشت 31
امروز:   57 بازدید
دیروز:   7  بازدید
فهرست
آشنایی با من
لوگوی خودم
آشپزی
اوقات شرعی
لینک دوستان

آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com